woensdag 13 maart 2013

Art Direction: Logo en bumper




Ons logo is gebaseerd op de bekende grafische weergave van de menselijke evolutie:


Hierbij zijn achtereenvolgens een aap, homo habilis, homo erectus en homo sapiens afgebeeld. Tegenwoordig zijn mensen echter nogal afhankelijk van technologie, waardoor er bijna sprake is van een nieuwe soort: de homo technologicus. Deze nieuwe soort hebben wij toegevoegd aan het welbekende rijtje en verwerkt in ons logo. De homo technologicus wordt afgebeeld als een mens waarvan het hoofd vervangen is door een iPad, om de onlosmakelijkheid van de mens met technologie te visualiseren.

Aangezien wij niet zo’n “tekenwonder” zijn, hebben we de grafisch ontwerper Pieter van der Beek benaderd (http://www.pietervanderbeek.com/). Hij was erg enthousiast over ons idee en bereid om dit voor ons te illustreren in zijn eigen stijl: een vrij cartooneske, minimalistische tekenstijl. Hieronder enkele voorbeelden van zijn werk:





Zijn stijl sluit aan bij de vlotte, jonge stijl waarin het programma als geheel gemaakt zal worden. En dit is dan het logo geworden:



Tadaa!! Leuk is die hè??


Vanaf maandag 18 maart gaan we met "de mensen van de techniek" praten hoe we dit logo kunnen digitaliseren. Het leek ons leuk om in de bumper het logo te verwerken. Hoe de bumper precies gaat worden is nog even een brainstormpuntje, maar het leek ons leuk om naar Darwins evolutietheorie te verwijzen. “Survival of the fittest” (de best aangepaste soorten overleven) was een belangrijk onderdeel van deze theorie. De mens is dus steeds verder geëvolueerd en de best aanpaste soort heeft de voorgaande soort doen verdwijnen. Dit kunnen we bijvoorbeeld weergeven, doordat de aap uit beeld wordt geduwd door de mens-aap, terwijl de mens-aap weer uit beeld wordt geduwd door de mens. Uiteindelijk blijft de  homo technologicus over, ofwel de mens van tegenwoordig.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten