Ons logo is gebaseerd op de bekende grafische weergave van de menselijke
evolutie:
Hierbij zijn achtereenvolgens een aap, homo habilis, homo erectus en homo
sapiens afgebeeld. Tegenwoordig zijn mensen echter nogal afhankelijk van
technologie, waardoor er bijna sprake is van een nieuwe soort: de homo
technologicus. Deze nieuwe soort hebben wij toegevoegd aan het welbekende
rijtje en verwerkt in ons logo. De homo technologicus wordt afgebeeld als een
mens waarvan het hoofd vervangen is door een iPad, om de onlosmakelijkheid van
de mens met technologie te visualiseren.
Aangezien wij niet zo’n “tekenwonder” zijn, hebben we de grafisch ontwerper
Pieter van der Beek benaderd (http://www.pietervanderbeek.com/). Hij was erg
enthousiast over ons idee en bereid om dit voor ons te illustreren in zijn
eigen stijl: een vrij cartooneske, minimalistische tekenstijl. Hieronder enkele
voorbeelden van zijn werk:
Zijn stijl sluit aan bij de vlotte, jonge stijl waarin het programma als
geheel gemaakt zal worden. En dit is dan het logo geworden:
Tadaa!! Leuk is die hè??
Vanaf maandag 18
maart gaan we met "de mensen van de techniek" praten hoe we dit logo kunnen
digitaliseren. Het leek ons leuk om in de bumper het logo te verwerken. Hoe de
bumper precies gaat worden is nog even een brainstormpuntje, maar het leek ons
leuk om naar Darwins evolutietheorie te verwijzen. “Survival of the fittest”
(de best aangepaste soorten overleven) was een belangrijk onderdeel van deze
theorie. De mens is dus steeds verder geëvolueerd en de best aanpaste soort
heeft de voorgaande soort doen verdwijnen. Dit kunnen we bijvoorbeeld
weergeven, doordat de aap uit beeld wordt geduwd door de mens-aap, terwijl de
mens-aap weer uit beeld wordt geduwd door de mens. Uiteindelijk blijft de
homo technologicus over, ofwel de mens van tegenwoordig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten