donderdag 14 maart 2013

Art Direction: Commercial



Bij het Art Department subgroepje van ‘Van Aap tot @’ gaan de productieprocessen in vogelvlucht! In bijzonder korte tijd zijn we van een groep losse studenten naar een crew gegaan die naar elkaar luistert, op elkaar inspeelt en hetzelfde gezamenlijke doel heeft: een mooie productie leveren!



Commercial “LIKE elkaar ook eens in het echt”

Wat betreft de promo: wij hebben gekozen voor een ideologische commercial die mensen wijst op wat zij voor moois in het echte leven kunnen missen door enkel met hun smartphones (en dus de digitale wereld) bezig te zijn. Dit verhaal wordt zonder gesproken woorden op twee manieren via beeldtaal verteld in slechts 1 minuut. Zie hier een korte samenvatting van het script:



Deel 1: Een verliefd stel heeft afgesproken met elkaar bij een bankje aan het water in de buurt. Ze lopen naar deze plek toe, maar zijn zo druk met hun telefoon bezig dat ze geen enkele notie hebben van de wereld om zich heen. Het verliefde meisje loopt per ongeluk tegen iemand aan, struikelt bijna over haar veter en wordt bijna aangereden door een auto. De verliefde jongen is ook zo druk met zijn Iphone waardoor fietsen lastig wordt en hij een vriend die gedag zegt niet ziet staan. Door de focus op telefoons lopen de verliefde mensen elkaar straal voorbij en kruisen elkaar zonder dit door te hebben. De auto die het verliefde meisje bijna aanreed komt weer langs en rijdt haar geliefde aan (dit moment zelf wordt niet in beeld gebracht, het geschokte verliefde meisje wel). Hierna volgt een shot van de lucht en een fade naar wit.

Dit alles gebeurt onder een bedrukte sfeer, waarin kernpunten als egoïsme, afstandelijkheid, beperking en geen enkele notie van omgeving in centraal staan.



Deel 2: Hetzelfde verliefde stel heeft afgesproken en kijkt er duidelijk naar uit om elkaar te zien. Het verliefde meisje loopt vrouwelijk en glimlachend over straat terwijl ze zoekend naar haar geliefde om zich heen kijkt. Ze glimlacht naar een voorbijganger (Sofia), strikt haar losse veters en stopt voor de auto die langs rijdt. De verliefde jongen voelt zich net zo vrolijk, heeft een stoer loopje en oog voor zijn omgeving. Hij zwaait naar figurant 2 (Jeroen), fietst geconcentreerd en geniet van het idee dat hij zijn geliefde weer gaat zien. Het verliefde meisje en de verliefde jongen lopen elkaar tegemoet terwijl hun verliefde harten sneller gaan kloppen, ze stoppen bij het bankje en gaan naast elkaar zitten. De jongen slaat een arm om het meisje heen en het meisje laat haar hoofd rusten op zijn schouder. De jongen wrijft over haar schouder, kust het meisje op haar hoofd. Hun liefde en de notie van omgeving zorgen voor een mooi samenzijn en het einde van het verhaal.



De sfeer in deel twee is lieflijk, vrolijk, schattig, open en het ‘stel’ is zich bewust van zichzelf, elkaar en hun omgeving.



Vastleggen in Volendam

Maandag 12 maart zijn wij met het Art Department groepje door Noord-Holland gecrost en locaties gaan spotten die passen bij dit script. We waren op zoek naar een lieflijke en overzichtelijke plek met water, huisjes en een bankje en de Tour de Noord-Holland eindigde dan ook in een buurt in Volendam waar sierlijke bruggetjes, een watertje en een bankje te vinden zijn. Aankomende zaterdag 16 maart zullen wij als crew en cast het winterweer trotseren en zal de productie in deze buurt te Volendam gedraaid worden.







De shotlist is bijna zo goed als af, de acteurs zijn geregeld, de cameraspullen zijn gehuurd, de callsheet is verstuurd en het enthousiasme van de crew is niet te houden! Wij hebben er zin in en gaan ons uiterste best doen!


Printscreen Shotlist
Printscreen Callsheet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten