PERSTEKST VAN AAP TOT @
In de allereerste aflevering van Van Aap tot @ bespreken wij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media. Nieuwe media spelen een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, en met de komst van Google Glass zullen onze levens zich alleen maar meer in de virtuele wereld afspelen.. Social media expert Rachid Ringe legt ons uit hoe het zover heeft kunne komen. Daarnaast debatteren mediadeskundigen Menno van Doorn en Arjen van Veelen over de vraag of het wel goed is dat deze nieuwe media zo'n belangrijk onderdeel van ons leven zijn geworden. In onze reportages kunt u onder andere kijken naar het modernste restaurant van Nederland op het gebied van nieuwe media en komt een koppel aan het woord dat hun relatie te danken heeft aan Facebook. Als kers op de taart blikken we alvast vooruit op het exclusieve interview met Steve Jobs, dat in de volgende aflevering zal plaatsvinden.
Kijk daarom 13 mei naar Van Aap tot @, het beste programma over nieuwe media op de Nederlandse televisie!
Bijdrager: Jon Jonoski
INTERVIEW EINDREDACTEUR
Marjon de Zeeuw, eindredacteur van Van Aap tot @
Wat is het belangrijkste uitgangspunt van het programma?
We hebben het programma gemaakt om de kijker kennis te laten maken met nieuwe ontwikkelingen die zich afspelen op het gebied van nieuwe media. Veel kijkers zijn vrij onwetend over wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, en deze kijkers willen wij door middel van dit nieuwe format een kijkje geven in de wereld van de nieuwe media, zonder dat het te ingewikkeld wordt.
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Nou voornamelijk doordat er de laatste tijd steeds meer ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van augmented reality, waardoor het lijkt dat we steeds meer een toekomst tegemoet gaan waarbij de digitale wereld een steeds belangrijkere rol gaat spelen in ons fysieke leven. Zo is één van de uitgangspunten van de eerste aflevering Google Glass, een bril die binnenkort door Google op de markt wordt gebracht en eigenlijk dezelfde functies heeft als een smartphone. Dit soort ontwikkelingen zullen steeds meer ons "echte" leven beïnvloeden, en om de kijker alvast een kijkje te geven in dit wereldje bedachten we ons dat het een goed idee zou zijn om hier een programma op te baseren.
Wat is de opzet van het programma?
We maken een wekelijks 25 minuten durend studioprogramma waarin elke week een andere kijk op de nieuwe media en nieuwe ontwikkelingen op dit gebied wordt getoond. Elke aflevering zal beginnen met een historisch perspectief te schetsen om de kijker in te leiden en vervolgens zal na aanleiding van twee reportages een gesprek aan tafel plaatsvinden met twee of drie studiogasten. Zoals ik al zei gaat de eerste aflevering dus over Google Glass en de invloed van ontwikkelingen binnen de nieuwe media op ons sociale leven, en bijvoorbeeld onze volgende aflevering gaat over de toekomst van de nieuwe media en wat we kunnen verwachten hoe onze wereld er over 100 jaar zal uitzien. Ook hier zullen we met experts over praten die ieder hun eigen kijk hebben op deze ontwikkelingen. De opzet van het programma is serieus, maar wel met een vlotte draai en een grappige twist.
Bijdrager: Marjon de Zeeuw
Geen opmerkingen:
Een reactie posten